Użytkowanie VoIP wśród osób niewidomych – badanie

Badanie przeprowadzone przez Jaclyn Packer oraz Williama Reuschel i opublikowane przez Journal of Visual Impairment & Blindness, January-February weryfikowało dostępność systemów VoIP wśród użytkowników niedowidzących i niewidomych. Badanie oparte na ankiecie internetowej i praktycznym badaniu użyteczności

W ankiecie badano znaczenie wspólnych funkcji VoIP, a obie metody oceniały trudności w korzystaniu z tych funkcji. Cztery różne zadania z wykorzystaniem czterech różnych systemów VoIP (dwa oparte na Windowsie, dwa na iOS) były prezentowane w losowej kolejności. Ankieta online obejmowała uczestników z wcześniejszym doświadczeniem w zakresie VoIP: Uczestnicy badania stwierdzili, że najtrudniejszym zadanie była operacja transferu połączenia oraz ogólnie zarządzanie połączeniami
do wszystkich systemów VoIP.

VoIP dla niewidomych


Nauczyciele młodych dorosłych z utratą wzroku i niewidomych powinni zapoznać się z obecnymi systemami VoIP
i przedstawić je swoim uczniom, aby zwiększyć ich przyszłych perspektyw zatrudnienia.

VoIP jest technologią, która umożliwia komunikację głosową komunikację głosową w postaci cyfrowej przy użyciu
szerokopasmowych łączy internetowych zamiast zamiast tradycyjnych analogowych linii telefonicznych.
VoIP omija dostawców usług telefonicznych i dlatego jest tańszy. Wielką zaletą VoIP jest duża liczba funkcji, które nie są dostępne dostępne za pośrednictwem tradycyjnych usług telefonicznych. VoIP ma szansę zastąpić tradycyjne telefony
tradycyjnymi telefonami stacjonarnymi, ponieważ jest tańszy, a jakość jest lepsza niż w przypadku tradycyjnych linii telefonicznych. VoIP jest coraz częściej wykorzystywany przez przedsiębiorstwa oraz przez użytkowników indywidualnych.

Wykazano, że dostęp do VoIP jest z powodzeniem wykorzystywany z powodzeniem przez osoby niedowidzące.
Gilson & Rongqiang (2007) pisali o udanym wykorzystaniu VoIP przez chińskich studentów uczestniczących w kursach prowadzonych przez chińskiego oddziału Hadley School dla Niewidomych, i autorzy stwierdzili, że VoIP jest szczególnie przydatny w nauczaniu na odległość. Korzystanie z VoIP pomogło w wykonywaniu pracy przez osoby
z niepełnosprawnościami, w tym osób z utratą wzroku. The National Technical Assistance Center on Blindness and Low
Vision zasugerowało. że sprzętowe telefony VoIP były trudne w obsłudze dla osób niewidomych, ale za to „telefony programowe” były dobrą dobrą opcją dostępności. Telefon programowy to oprogramowanie, które działa na komputerze lub urządzeniu przenośnym i emuluje wszystkie funkcji tradycyjnego telefonu sprzętowego
telefon, pozwalając na wykonywanie i odbieranie połączenia

Łatwość korzystania z funkcji VoIP

W ankiecie zapytano o łatwość korzystania z 11 funkcji. Dla każdej funkcji respondenci otrzymali 5-punktową skalę ocen w zakresie od „bardzo łatwe” do „bardzo trudne”. Najwyraźniej zarządzanie połączeniami było najtrudniejszą funkcją do wykorzystania zarówno przez respondentów i niedowidzących (tylko 16% i 30% uznało ją za łatwą) . Wyniki dotyczące łatwości korzystania z funkcji pokazują, że obie grupy bardzo różniły się od siebie, co nie miało miejsca w przypadku ważności cech. Nie dotyczy to jednak ważności cech. Osoby słabowidzący generalnie uważali, że funkcje za bardziej użyteczne niż osoby z grupy niewidomych. W przypadku funkcji rejestru połączeń 65% respondentów niedowidzących uznało, że jest ona bardzo lub nieco łatwiejsza w użyciu, w porównaniu z 34% respondentów niewidomych (co jest statystycznie istotne). W przypadku połączeń oczekujących 69% i 48%, co nie było statystycznie istotne .

Upośledzenie wzroku a użycie VoIP

Ogólnie rzecz biorąc, 75% uczestników stwierdziło, że mieli przynajmniej pewien stopień trudności lub ograniczenia w korzystaniu z funkcji systemów VoIP z powodu utraty wzroku. Patrząc osobno na respondentów z słabowidzących i niewidomych, tylko 50% tych pierwszych zgłosiło pewien stopień trudności, podczas gdy aż 85% osób niewidomych
niewidomych wskazało na trudności. Poproszeni o opisanie trudności, których których doświadczyli z powodu utraty wzroku,
najczęstszym problemem dla osób słabo widzących były trudności widzenia były trudności z czytaniem tekstu. Niewidomi
respondenci wymieniali wiele problemów związanych z dostępnością problemów z dostępnością, w tym problemów z czytnikiem ekranu problemy z czytnikiem ekranu, brak możliwości dostępu do pewnych elementów
i konieczność zapamiętywania zmieniających się układów graficznych. które ciągle się zmieniały. W wynikach badania przedstawiono kilka przykładowych odpowiedzi uczestników (pierwsze trzy z grupy słabowidzącej, kolejne z grupy
najważniejsze z grupy niewidomych).

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry